Despre decizia CNA legată de vedete și jocuri de noroc

În această vară, CNA a dat un nou Cod de Reglementare a Conținutului Audiovizual, care le interzice unor tipuri de personalități publice, precum vedete, sportivi sau influenceri, să apară în reclame la radio, TV sau online pentru jocuri de noroc. Cum poate că ai intuit, măsurile acestea nu au fost pe placul tuturor, mulți oameni poziționându-se împotriva lor.

Este de bine? Este de rău? Voi discuta puțin despre această decizie în rândurile următoare și îți voi spune părerea mea.

De ce nu vrea CNA ca vedete din România să facă reclame la jocuri de noroc

Motivul pentru care CNA a decis să le interzică acestor vedete să mai apară în reclame radio, TV sau online la jocuri de noroc este unul simplu. CNA consideră că aceste personalități publice au un anumit grad de influență asupra publicului. Așadar, a decis să facă un pas pentru a proteja mai ales tinerii și pe cei vulnerabili.

Fără îndoială, măsura este una foarte dură. Ea nu se aplică doar televiziunilor și radiourilor, ci tuturor mediilor audiovizuale. Asta înseamnă că vedetele din România nu mai pot apărea în reclame la jocuri de noroc nici pe platforme de streaming, nici pe canale de youtube, nici măcar în podcasturi.

Chiar dacă e o măsură dură, ea este în linie cu tendințele internaționale. În foarte multe țări europene (Spania, Marea Britanie, Italia, Belgia sau Suedia) avem astfel de interdicții. Ba chiar, în unele cazuri, măsurile luate de autorități au fost mult mai dure, mergând până acolo încât să fie interzisă toată publicitatea la jocuri de noroc. Este cazul Italiei, unde nici cluburile de fotbal nu mai pot fi sponsorizate de case de pariuri.

Acesta este de altfel și motivul pentru care AC Milan, faimosul club de fotbal italian, a pornit un parteneriat cu WINBET doar pentru anumite piețe din Europa: România, Bulgaria, Serbia, Croația sau Belarus. În Italia, AC Milan nu le poate face reclamă celor de la WINBET.

Ilie Năstase a fost revoltat de decizia CNA de a le interzice vedetelor să apară în reclame la jocuri de noroc

Ilie Năstase, care are un parteneriat cu Admiral Bet, a fost unul dintre cei care au reacționat împotriva deciziei CNA de a le interzice vedetelor să apară în reclame la jocuri de noroc. În exclusivitate pentru ProSport, acesta a declarat:

„Dar persoanele publice au voie să trăiască? Să muncească au voie? Adică mă oprești să muncesc? Că nu înțeleg care e motivația! Suntem în România și nu mă surprinde nimic! Avem și noi familii! Atunci nici cu fotbalul nu ar trebui să ai contracte. Nu ar trebui să ai voie să faci publicitate la nimic.

(n.r. credeți că această decizie va avea un efect benefic asupra tinerilor?) Nimic! Zero! Ce să le faci? Ce copil se uită? Adică nici nu știu să citească, au cinci-șase ani… Dar de ce nu copiază legile din străinătate, la treaba asta? Domne, care e legea în Austria? Și acolo tot așa e? E ceva prost, adică să nu copiezi ceva bun, dar să faci tu ceva prost. Eu, dacă îmi câștig existența că fac reclamă la un suc, n-am voie să fac reclamă, pentru că nu-i place lui ăla sucul. Nu mai înțeleg nimic! În schimb, cu drogurile îi lasă pe la școli. Pe ăia, care vând droguri la copii, nu-i ia! Vai de capul meu! Nu pot să-mi dau cu părerea, că o să iasă să zică că sunt drogat și că nu știu de capul meu.”

Supărat, Ilie Năstase a exagerat. Și, așa cum am arătat mai sus, greșește când spune că România ar trebui să copieze ce e la alții, pentru simplul motiv că în alte țări există măsuri chiar mai dure.

Supărarea sa este de înțeles. Casele de pariuri și cazinourile online plătesc vedetele cu sume mari de bani. Totuși, Ilie Năstase nu are dreptate când spune că aceste măsuri ale CNA îl opresc pe el să muncească. Acest lucru nu este adevărat.

La fel de supărat a fost și Răzvan Raț, care a avut un contract cu Winner. Acesta a declarat:

Îmi e greu să cred că un puști bagă la pariuri pentru că mă vede pe mine într-o reclamă. Eu cred că problema reală e la adulți, pentru că ei au bani în buzunar. Iar copiii, dacă văd în familie că se joacă… Ei o să ia exemplu de acolo. Oricum, dacă e lege o s-o respect, normal. O să închei contractul și asta e. Nu mă afectează”

Răzvan Raț greșește și el. Fără îndoială, reclamele la jocuri de noroc îi ajută pe operatori, adică le aduc jucători noi sau în conving pe cei existenți să joace. Dacă nu i-ar ajuta, aceștia nu ar cheltui sume imense pentru a-și asigura serviciile unor vedete.

Iar influența lor s-a văzut chiar și în presă, acolo unde în ultimele săptămâni au apărut mai multe articole care vorbeau despre acest subiect, poziționându-se în favoarea operatorilor de jocuri de noroc. Fanatik, spre exemplu, a scris un articol în care anunța că Superbet s-ar retrage din România și că întreg sportul românesc ar suferi mari pierderi dacă acest lucru s-ar întâmpla.

Nu, acest lucru nu s-ar întâmpla. Dacă nu ar mai fi sponsorizate de case de pariuri, cluburile sportive și competițiile din România și-ar găsi alți sponsori. Acesta este adevărul. Și tot adevărat este că vedetele au putere uriașă de a influența populația.

Părere poate nepopulară: CNA are dreptate

Am văzut de ce a decis CNA să interzică reclamele cu vedete, pentru operatorii de jocuri de noroc, am văzut ce reacții a stârnit această măsură. Dar are CNA dreptate?

Foarte pe scurt, da, are dreptate.

Că le place unor sau nu, reclamele la jocuri de noroc apar peste tot. Dacă vrei să te uiți la un videoclip pe youtube, ai o reclamă la jocuri de noroc. Dacă vrei să te uiți la un meci de fotbal, fiecare balon trimis în aut face ca meciul să fie înlocuit cu o reclamă la jocuri de noroc. Și asta când reclamele nu apar suprapuse peste meci.

Ilie Năstase zice că un copil nu se uită la reclame la jocuri de noroc. Dar se uită la fotbal, se uită pe youtube, se uită la podcasturi, ascultă Spotify, etc. Este evident că aceste reclame la jocuri de noroc ajung și la copii, chiar dacă operatorii nu intenționează acest lucru.

Astfel, măsura CNA, chiar dacă pare dură, e corectă.

Afiliații nu fac același lucru…

Și poate că vei citi aceste rânduri și te vei întreba: ”Dar stai puțin. Site-urile precum Pariuri și Jocuri nu fac același lucru?”

Nu, afiliații nu fac în niciun caz același lucru. În primul rând, site-urile de afiliați nu prea se folosesc de reclame. Iar dacă decid să facă reclame pe Facebook, de exemplu, acestea sunt mereu concepute în așa fel încât sunt arătate doar persoanelor cu vârsta de peste 18 ani. Dar asta nu e tot.

Site-urile de afiliați își trag traficul din 2 mari surse:

  1. Căutările de pe google
  2. Comunitățile create

Asta înseamnă că un cetățean ajunge pe un site afiliat doar dacă îl găsește într-o căutare pe Google. Spre exemplu, poate că cineva vrea să știe ce înseamnă GG la pariuri. Dacă caută această informație, poate da peste un articol de-al unui afiliat și poate accesa platforma sa.

Mai poate ajunge dacă face parte dintr-o comunitate, un grup creat în jurul afiliatului. Asta înseamnă însă că respectivul utilizator a găsit lucruri interesante pe platforma afiliatului și a decis să se alăture comunității.

Adică interacțiunea cu afiliatul este voluntară. Este total diferit de ce se întâmplă atunci când o persoană stă acasă, în fotoliu, cu telecomanda în mână și schimbă canale, nimerind pe un canal unde rulează o reclamă la jocuri de noroc. În plus, vedeta de la TV sau Radio nu îi va povesti urmăritorului niciodată despre pericolele jocurilor de noroc. Afiliații, în schimb, atrag des atenția prin disclaimere asupra pericolelor jocurilor de noroc.

… și nici nu au de câștigat de pe urma deciziei CNA

Dar poate te gândești că afiliații au de câștigat de pe urma acestei decizii a CNA, care interzice ca operatorii de jocuri de noroc să mai folosească vedete în reclame radio, TV și online. Nu e așa.

Business-ul afiliat depinde foarte mult chiar de reclamele pe care le fac operatorii. Când operatorii au mai multe reclame, există mai mulți oameni curioși în ceea ce privește jocurile de noroc iar o parte din ei ajung și la afiliați. Dacă numărul de reclame se reduce, se reduce și interesul populației.

Și vedem așadar din nou că da, decizia CNA a fost până la urmă una corectă. Ea îi va afecta pe operatorii de jocuri de noroc, îi va afecta și pe afiliați, dar adevărul este că, pe termen lung, e o decizie bună, care va ajuta la rezolvarea măcar parțială a problemelor născute din jocuri de noroc.

Operatorii vor fi afectați, dar nu decisiv

Mai sus, am spus că unele publicații au scris despre cum vor fi afectați operatorii. Vor fi afectați, fără îndoială. Totuși, nu vor fi afectați decisiv.

Jocurile de noroc sunt o parte din cultura noastră, a oamenilor. Au fost alături de noi din cele mai vechi timpuri, sunt alături de noi acum și vor fi alături de noi peste secole și milenii. Și asta fiindcă oamenilor le plac jocurile de noroc.

Din acest motiv, nu am fost niciodată pentru suprareglementarea acestei industrii. Acest lucru nu face altceva decât să încurajeze jocurile de noroc ilegale, care sunt mult, mult, mult mai periculoase. Totuși, e bine să avem reguli precum aceasta prin care CNA interzice apariția în reclame la jocuri de noroc, la radio și la TV, a unor vedete.

În perioada care va urma lansării acestei reguli, operatorii vor avea de suferit. Își vor reveni însă rapid. Fără dar și poate, la anul, pe vremea aceasta, nimeni nu se va mai plânge de această regulă.

Adrian Maties
Fost jurnalist cu experiență în sport și economie, Adrian este un mare fan al artelor marțiale și al fotbalului. A scris pentru mai multe ziare locale și pentru site-ul time4news.ro, iar primii săi pași în lumea pariurilor au fost făcuți imediat după ce a scris prima sa cronică de meci, acum mai bine de 15 ani. Vă va spune așadar nu doar ce pariuri au cele mai mari șanse de a fi câștigătoare, dar și care sunt pariurile care chiar merită făcute, pentru a obține un profit frumușel. Motto-ul său: ”Nu paria niciodată pe echipele antrenate de Guardiola!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Înscrie-te la newsletter-ul Pariuri și Jocuri pentru a fi la curent cu cele mai noi informații din industria jocurilor de noroc.

Vezi ce bonusuri au pregătit agențiile de jocuri de noroc pentru tine

Vezi Codurile Bonus